ŠKODA - automobily na plakátech a v prospektech (1945 - 2022)
od: 3.2.2023
do: 4.6.2023
Místo konání:
Hlavní budova Jihočeského muzea (Dukelská 1, 370 01 České Budějovice)
Výstava prezentuje vývoj reklamy, propagace a grafiky zachycené na dobových originálech plakátů a tiskovin společnosti Škoda Auto z archivu milevského sběratele Martina Kupce, který se této činnosti věnuje již přes deset let.
POSLECHNĚTE SI PODCAST K VÝSTAVĚ
Zajímavé formáty, způsoby vizualizace, atraktivní motivy a kreativita tvůrců reklamy pro tuzemský i zahraniční trh od roku 1945 do současnosti zaujmou jak příznivce značky Škoda, tak i milovníky automobilové historie. "Začalo to nevinně přibližně před jedenácti lety. Vůbec prvním plakátem byla Škoda 100. Mělo jít o vzpomínku na dětství, neboť jsme tento vůz měli doma,“ přibližuje autor výstavy.
Poválečná doba až zhruba do konce padesátých let byla v tištěné reklamě převážně ve znamení kreslených a kolorovaných motivů. Tento způsob ztvárnění byl tehdy velmi módní. Za nejvýraznějšího kreslíře vozů Škoda platil tenkrát výtvarník a designér František Kardaus. Šedesátá léta byla ve znamení celkového společenského i politického uvolnění, což se projevilo také v oblasti reklamy. V případě Škodovky vznikly v té době atraktivní ateliérové snímky vozů tehdejší novinky – Škody 1000 MB. Ateliérové zpracování dávalo svým způsobem vozu více vyniknout. Zároveň vznikla například kolekce dnes raritních plakátů, prospektů a letáků Škody 1000 MB pořízených v pařížských ulicích při světové premiéře tohoto typu v roce 1964. Sedmdesátá a osmdesátá léta měla zase svoji specifickou grafiku v duchu tehdejších módních trendů. Tuzemští tvůrci se snažili držet krok s dobou, což nebylo zvláště v období uzavřené a zestátněné ekonomiky vždy jednoduché.
A jak to bylo s érou reklamy Škody po listopadu 1989? "Otevřel se nám všem svět a Škoda si začala zahraniční reklamu dělat sama. Současně došlo k privatizaci automobilky, přišel Volkswagen a s ním i nový marketingový styl i přístupy. S postupující globalizací vše směřuje k určitému vizuálnímu sjednocení prezentace značky. Prospekty jsou až na výjimky v jednotném stylu – graficky i rozměrově. V menší míře se stále tisknou i plakáty, poslední byly vydány v roce 2020 k 125. výročí založení Škody Auto a jsou velice vydařené," říká Martin Kupec.
Vedle geniálních kreseb zmíněného Františka Kardause ztvárňujících tudory, sedany a spartaky pokládá autor výstavy za nejzajímavější ještě sérii plakátů dnes již legendární Škody Felicia a známé Škody Octavia z roku 1961. Jsou pozoruhodné grafickým zpracováním včetně písma i zvolením celkového motivu, jímž se stal v prvním případě Karlův most v Praze a v druhém byl vybrán atraktivní zimní horský motiv. Tyto plakáty jsou navíc dnes již prakticky nesehnatelné.
NOVINKA!
Nejen během trvání výstavy si můžete v našem e-shopu publikací nebo na recepci Jihočeského muzea zakoupit novou publikaci Martina Kupce Mototechna - tuzemská i dovážená osobní vozidla na plakátech a v prospektech 1949-1990 (doplněné vydání 2023). Celá historie Mototechny byla provázena rozsáhlou propagací prodávaných vozů mnoha značek z východního bloku i západní provenience. Kniha zachycuje nejzajímavější plakáty a prospekty této éry doplněné o technické údaje a historii konkrétních automobilů.
Zakoupit si můžete také modely vozů Škoda ze stavebnice Cobi v měřítku 1:35 (70 / 77 / 106 kostiček), konkrétně: Škoda Fabia z r. 2019, Škoda Scala 1.0 TSI, Škoda Scala 1.5 TSI a dvě novinky: Škoda Kodiaq VRS a Škoda Karoq.
Pobočky
- Historická budova Jihočeského muzea
- Muzeum koněspřežky
- Tvrz Žumberk u Nových Hradů
- Památník Jana Žižky z Trocnova