Restaurování portrétu Marie Terezie z 18. století
Pravidelně informujeme o tom, že Jihočeské muzeum v Českých Budějovicích sbírkové předměty nejen shromažďuje a vystavuje v rámci výstav, expozic, či exponátu měsíce, ale také je zkoumá a pečuje o ně. Tentokrát vám z našich sbírek představíme obraz Marie Terezie z 18. století od neznámého autora.
Ve sbírce obrazů Jihočeského muzea se nalézají kupodivu pouze dva portréty Marie Terezie, přičemž tento byl získán převodem ze zrušeného Muzea v Třeboni. Muzeum převzalo obraz ve velmi neútěšném stavu a bylo nutné jej nechat odborně zrestaurovat. Zásah zrealizovala restaurátorka MgA. Petra Šnokhausová ve spolupráci s kurátorem sbírky Jihočeského muzea Mgr. Hynkem Rulíškem.
Portrét prošel velmi komplikovanou minulostí, kdy prodělal neodborný restaurátorský zásah. Malba byla „spálena“ teplem, malířská pasta nabobtnala, vrstvičky malby byly na mnohých místech obrazu zcela vydrolené a plátěná podložka zkřehla a začala se lámat. Celý povrch byl silně krakelovaný drobnými jemnými i hrubšími krakelkami (trhlinkami v povrchové vrstvě obrazu), což bylo nejen projevem stárnutí, ale také důsledkem působení tepla při předchozím nešetrném restaurátorském zásahu. Navíc byl obraz poškozen rozsáhlou komplikovanou trhlinou.
Před každým restaurováním musí být nejprve detailně popsán a vyfotografován původní stav předmětu, potom odebrány mikroskopické vzorky pro nezbytné analýzy jednotlivých materiálů, které pomohou stanovit vhodný restaurátorský materiál a postup. V tomto případě byla nejprve z reversu (tedy zadní strany plátna) stabilizována a fixována závažná trhlina. Aby mohla být zrestaurována zadní strana obrazu, musela se nejprve malba překrýt vrstvou laku a přelepit netkanou textilií. Teprve poté mohlo být plátno sejmuto z rámu a ze zadní strany mechanicky i chemicky očištěno.
Očištěné plátno bylo tlakem, vlhkostí a teplem vyrovnáváno. Poté byly připraveny záplaty v místech malých trhlinek a celá zadní strana obrazu napuštěna vosko-pryskyřičným lepem a rozžehlena. Samotná plocha malby musela být (po odstranění provizorního ochranného přelepu) chemicky čištěna a plátno znovu vypnuto na nový napínací spodní rám. Poté byla malba vytmelena a retušována barvami. Tyto barevné opravy jsou reverzibilní, tedy vratné – barevné retuše dodají obrazu finální celistvý vzhled, zároveň však musí být v případě potřeby snadno odstranitelné, bez poškození originální malby. Díky tomu zůstane zachována autenticita díla. Na závěr byl celý povrch malby uzavřen ochrannou vrstvou laku, aplikovaného nástřikem.
Zrestaurovaný portrét Marie Terezie by měl vystřídat druhý obraz, který je v současné době součástí galerie habsburských panovníků, zdobící Barokní sál Jihočeského muzea.
Pobočky
- Historická budova Jihočeského muzea
- Muzeum koněspřežky
- Tvrz Žumberk u Nových Hradů
- Památník Jana Žižky z Trocnova